luni, 4 iulie 2016

Eseu/Comentariu Tema si viziunea despre lume-Leoaica tanara, iubirea



Nichita stanescu
O MARE forţă de iradiere asupra cîmpului literar românesc a avut şi încă o mai are, cel puţin în teritoriul poeziei, opera şi personalitatea lui Nichita Stănescu; cu el se împlinea visul retezat al tinerilor scriitori interbelici care mărturiseau efortul multiplicării, al expansiunii eului în real: în realul literaturii, în planul estetic, adică, dar şi în cel social, al lumii acesteia,
El a avut o infuenta marcanta într-un spaţiu literar jalonat de Tudor Arghezi, Ion Barbu şi experienţele Avangardei poetice româneşti. poezia moderniste interbelice, a cărei evoluţie fusese brutal întreruptă de intervenţia evenimentelor istorice şi politice

Nichita Stănescu – poet contemporan, reprezentant al generaţiei şaizeciste alături de Marin Sorescu si Ana Blandiana. Aparţine ca orientare estetica neomodernismului şi este ilustrativ pt procesul de resurecţie a lirismului, prin care se înţelege repunerea în drepturi a ceea ce este specific poeziei, anume exprimarea liberă a intimităţii, a afectului, a sentimentelor personale. el a contribuit la deplasarea accentului dinspre literatura angajată politic impusă de dictatura comunistă înspre literatura a cărei singure mize este transmiterea unei emoţii estetice
Poezia leoaica tanara, iubirea este publicata in 1964 in volumul “O viziune a sentimentelor”, cel de-al 2lea volum al autorului.

Current Literatura postbelică reprezintă o etapă cu rol decisiv în istoria literaturii române. În perioada imediat următoare celui de-al Doilea Război Mondial, după o etapă proletcultistă dominată de înlocuirea criteriului estetic cu cel ideologic în evaluarea operelor literare, generaţia şaizecistă reprezintă un prim moment de autenticitate şi de ierarhizare valorică şi estetică a producţiilor literare. Numele curentului exprimă, cel puţin într-o primă fază, o reluare a unor teme, motive, convenţii, procedee specifice modernismului, cristalizate într-o nouă sensibilitate. Leoaica tanara, iubirea se incadreaza prin limbajul poetic poetul rafinează expresia, creează jocuri de limbaj sau abstractizează concretul şi concretizează abstractul, astfel încât poezia sa se adresează unui public iniţiat, receptiv la experiment şi inovaţie., metaforele sunt duse pana la non-sens, este prezenta ironia fina si ambiguitatea. se adresează unui public elitist. expresivitatea limbajului poetic este evidentă prin analiza celor3 secvenţe, remarcându-se originalitatea imaginilor, intelectualizarea expresiei, sugestia. Temele cultivate în operele neomoderniste sunt: condiția omului, forța logos-ului, moartea, iubirea, nostalgia după optimismul tinereții, reflecția filozofică. Poeții neomoderniști adoptă o atitudine ludică, ironică sau chiar parodică

Specie: arta poetica erotica, este un concept operational prin care autorul isi exprima propriile convingeri despre arta literara. o arta poetica neomoderna specifica primei etape de creatie, caracterizand un eu liric vitalist, in care iubiera este sentimentul dominant revitalizator atat pentru fiinta sa cat si pentru poezie.

Titlul poeziei Leoaica tanara, iubirea, de Nichita Stanescu este o metafora coalescenta (in care sunt prezenti ambii termeni) apozitiva, prin care iubirea ("un sentiment") este definita printr-o imagine vizuala ("o viziune"). Pornind de la aceasta metafora centrala, poezia se constituie ca o alegorie a primei iubiri care patrunde navalnic in sufletul tanarului indragostit. Simbolul leoaicei tinere a fost interpretat si ca ipostaza a combustiei creatoare, actul cunoasterii implicand notiunea de sacrificiu ("m-a muscat leoaica, azi, de fata").
Tema:Fiind o arta poetica, tema o reprezinta viziunea asupra universlui metamorfozat prin iubire. Tema dezvolta un camp semnatic specific in care fiinta indragostitului se refugiaza intr-un univers in schimbare odata cu el.
Structura, insasi autorul se pronunta asupra divizarii poeziei in 3 secvente, corespunzatoare celor 3 strofe.
Tip de lirism: subiectiv- expunereea directa prin intermediul monologului
Prima secventa prezinta in maniera metaforica momentele indragostirii propriu zise, ca o intalnire neasteptata cu toate ca iubirea preexista in stare latent in sufletul uman. Daca ar fi sa tratam poezia ca o arta poetica, atunci prima secventa se asociaza cu intalnirea inpiratiei de catre autor. Cea de-a 2a secventa, un tablou cosmologic ce sugereaza trecerea intr-o alta stare a existentei, totul in jur se transforma sub influenta dinamizatoare iubirii sau a inspiratiei. Ultima secventa ilustreaza faptul ca fiinta umana nu se mai recunoste dupa intalnirea cu iubirea, metamorfoza dupa trairea iubirii este irversibila, transformarile sufletesti se manifesta in plan fizic. Finalul poeziei evidentiaza idea potrivit careia iubirea proicteaza omul in eternitate, precizia temporala amintita mai deveme este inlocuita cu abolirea timpului. Simturile sunt acutizate sau atrofiate sub fluxul energetic al iubirii, fiinta indragostita (eul poetic) se repozitioneaza in spatiu("natura  se facu un cerc, de-a dura... ca o strangere de ape") si in timp ) " inc-o vreme si-nca-o vreme..." ).

In acest sens, al experientei, iubirea, simtita ca o devorare trupeasca, poate insemna o inaltare spirituala ca aport cognitiv (etapa a cunoasterii de sine). "Miscarile viclene", ca o constatare ulterioara, par sa argumenteze ca, dupa trecerea "febrei" erotice adolescentine, urmeaza sentimentul unei pierderi iremediabile ("desert in stralucire"), iar efuziunea (fericirea, beatitudinea simturilor) a fost inselatoare. Cuvantul " viclene " este o amara remarca a tanarului care a pierdut iubirea pura cea intaie, ramanand o vreme cu ecourile nostalgice si usor ironice ale acesteia.
Niveluri:Sursele expresivitatii si ale sugestiei se regasesc la fiecare nivel a limbajului poetic, timpurile verbale prezinta evolutia iubirii, la nivel lexical se observa asocieri din emisfere incompatibile (a vanatorii, a corpului), ambiguitatea este create de metafore insolit.
Poezia este o viziune poetica a universului pulsatoriu si in expansiune, perceput prin simturi omenesti apparent autonome (vedere, auz) universal este rotund, symbol al perfectiunii, iubirea cauzeaza metamorfoze insolite, asemanator celor din eminescu.
Prozodie:La nivel prozodic, se regaseste tehnica ingambamentului ce consta in continuarea ideii poetice in versul urmator si cele 3 strofe neregulate.
VIZIUNEA DESPRE LUME: Ambiguitatea şi stranietatea viziunii lui NS despre univers  constau în faptul că poezia nu mai tratează realul in mod descriptiv, ci îl deformează după legile propriei subiectivitaţi. Dacă poezia romanticilor reprezenta un refugiu din societatea contemporană cu care geniul se afla într-o puternică antiteză, dacă expresioniştii căutau în poezie o modalitate de întoarcere la mituri şi valori tradiţionale, poezia acestui autor este exclusiv gratuită, reflectând jocul pur al fanteziei şi al limbajului.
Concluzie: Este considerata o capodopera a liricii erotice romanesti, individualizandu-se prin transparenta imaginilor si proiectia cosmica, prin originalitatea metaforelor si simetria compozitiei. Se creaza un univers original in poezie in care abstractul ia forma concreta, iar legatura dintre abstract si concret se realizeaza bivalent.
In opinia mea, poezia este o romanta cantabile a iubirii, care capata puteri demiurgice asupra sensibilitatii eului poetic, inaltandu-l in centrul lumii care la randul ei se reordoneaza sub forta miraculoasa a celui mai uman seniment. Stanescu nu mai este un poet al marilor elanuri, nu mai reprezinta niste sentimente cosmice, el nu mai simte ci vede sentimentele. Iubirea, tema universala a lasat si teritorii neexplorate, pe care Nichita Stanescu le-a cercetat remarcandu-se prin originalitate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu