luni, 4 iulie 2016

Eseu/Comentariu Tema si viziunea despe lume-Plumb, George Bacovia



Plumb
Simbolismul apare la sfarsitul sec XIX in Franta ca produsul acelui mal de siècle, apare ca reactie impotriva retorismului romantic si impersonalitatii parnasiene. Curentul este teoretizat in articolul “le symbolism” publicat in revista “Figaro literaire” de catre Jean Moreas. Simbolismul romanesc a aparut concomitant cu cel European, datorita lui Alexandru Macedonski.
În evoluţia simbolismului românesc, poezia lui George Bacovia marchează etapa simbolismului autentic. Ea conţine ultimele reverberaţii ale eminescianismului  şi deschide perspectiva modernismului. La Bacovia, poezia încetează să reprezinte obiectele; ea este expresia unei percepţii inverse, de la psihic spre obiect, a unei percepţii torturate, deformate. Poezia se transformă astfel într-o stenogramă a imaginarului.
Poezia Plumb apare in 1916 si dă titlul unui ciclu din creaţia lui George Bacovia şi ar putea foarte bine să dea titlu întregii creaţii bacoviene
Curent: Volumul întreg poate fi socotit ca un act de aderenţă la simbolism prin tematică, motive, limbaj,retorica bazata pe simboluri, sugestie, muzicalitate dar şi ca o depăşire a acestuia prin absolutul trăirii tragice, semn al expresionismului. Despre apartenenta la un anumit current G. bacovia afirma “nu-mi place traditionalismul,dar nici pentru modernisti nu am laude, cat priveste despre mine, am fost si raman un poet al decadentei, citesc de toate dar nu admir pe nimeni”
Specie: plumb este o elegie, adica exprima sentimentul de tristete si spaima de moarte, realizata ca un monolog liric.

Titlu: metaforă – simbol care poate fi interpretată în mai multe sensuri. Astfel, plumbul, prin greutatea lui specifică mare, poate sugera apăsarea sufletească; prin culoarea lui cenuşiu închis  poate sugera monotonia şi plictisul, mediul meschin, Plumbul metalic obținut din cuptoare, proapăt tăiat, are o culoare albăstruie, dar se pătează imediat cum este expus la aer, căpătând o culoare griulie, mată. Când este topit capătă un luciu strălucitor, cromargintiu cu false străluciri de-o clipă, acoperite repede de proza grea, diurnă, aşa cum strălucirea unei zgârieturi în inertul metal se oxidează, recăpătându-şi culoarea banală, dezolantă, urâtă; chiar sonoritatea înăbuşită, contrasă într-o silabă – a cărei singură vocală este “u”- lasă impresia de cădere grea, fără ecou. Titlul poeziei este unul interior, simbolic. Repetarea de şapte ori a cuvântului plumb (de şase ori ca determinant) dă sugestia înlocuirii substanţei universului, trecerea lumii din organic în mineral, încremenirea în captivitatea morţii. Insasi autorul a afirmat ca plumbul imprima o apasare existentiala, culoarea plumbului ars este galben-coresunde cu starea sufleteasca a acelui moment, galbenul fiind culoarea depresiei din punctual lui de vedere.,
Tema:conditia poetului izolat intr-o societate lipsita de aspiratii si artificiala intr-un mediu neprielnic si ostil. Tema poeziei este si thanatosul (moartea). Eul poetic, minat de ideea morţii, se coboară în infern şi rămâne prizonierul propriei sale proiecţii. Elementul care generează şi susţine starea eului poetic este plumbul

Timpul si spatial nu este precizat-insa domina atmosfera de nocturn., cadrul natural este trist si dezolant, in lirica bacoviana ploaia si ninsoarea au rezonante in sufletul omului, aducand nevroza si frig launtric.

compozitia:poezia este alcatuita pe principiul simetriei, din doua catrene succinte construite in baza cuvantului “plumb”, repetat de 6 ori in pozitii simetrice, paralelismul sintactic fiind in stransa legatura cu tehnica simbolista a repetitiilor, doua strofe ce se constituie fiecare in cate o secventa poetica. Prima secvenţă schiţează spaţiile thanatosului, iar cea de a doua definitivează viziunea accentuând asupra unui eu liric captiv în cenuşiu, pentru care sentimentele au încremenit în moarte
In 1a strofa este descrisa lumea exterioara prin termini lexico-semantici (paradigm a mortii) ai mortii; se contureaza un cadru apasator, sufocant si izolat. Spaţiile închiderii sunt sicriele şi cavoul. Ele semnifică moartea şi captivitatea, sunt forme ultime ale acesteia din urmă şi de aceea dorinţa evadării este superfluă
In a 2a strofa plumbul cuprinde si lumea interioara, tragicul existential este generat de moartea iubirii.  Amorul de plumb este semnul conceptualizării, de unde dispariţia sentimentului. Întoarcerea spre apus a amorului de plumb subliniază că este vorba de somnul morţii. Aripile de plumb ale amorului semnifică zborul întors, căderea în infern Există doar o palidă şi gratuită tentativă de a scăpa (“am început să-l strig”),  care rămâne însă fără răspuns pentru că tăcerea este fatalitatea mineralului. Elementele naturii primordial sunt frigul si vantul, care produc disolutia materiei. Starea de solitudine a eului liric e sugerata de repetarea sintagmei “stam singur”, care alaturi de celelalte simboluri, accentueaza senzatia de pustietate sufleteasca.
Tip de lirism:Poezia poate fi clasificata ca un lirism-subiectiv,dpdv al tipologiei substantei lirice. Apare exprimarea directa a sentimentelor, prezenta marcilor subiectivitatii:pers 1 singular a verbelor “stam”, am inceput sa strig”,persoana 1 sing dedusa din adjectival posesiv “meu”.

Structura: analiză de tip structuralist ar putea pune în evidenţă că la toate nivelurile limbajului poetic există elemente cu funcţie de sugestie
La nivel fonetic, frecvenţa lui “â” şi a lui “u” imprimă versurilor sonorităţi lugubre, monotone, întrerupte doar de stridenţa exasperată a lui “ţ” şi “i” (scârţâiau, strig, frig).
La nivel lexico-semantic, paradigma morţii este evidentă: sicriele, funerar vestmânt, cavou, coroanele, mort.
La nivel morfologic şi sintactic, preponderenţa substantivelor sugerează stagnarea, moartea, captivitatea, impresie accentuată şi de trăsătura semantică a verbelor (de stare): dormeau, stam, era – utilizate la un timp durativ: imperfectul indicativului. Coordonarea copulativă prin “şi” exprimă acumularea elementelor unui univers mineralizat, eternizat în plumb. Acest tip de coordonare dă versurilor sacadare, simetrie, ceea ce întăreşte impresia de monotonie obsedantă.
Prozodie: Tonul elegiac al poeziei este dat şi de metrica ei. Predominant este iambul alternand cu amfibrahul, care imprimă versurilor o melodie stranie, interiorizată, obsedantă.are o constructive riguroasa, care sugereaza prezenta mortii, prin inchiderea versurilor cu rima imbratisata, masura fixa de 10 silabe.

Imaginar poetic: uzeaza de numeroase figure de stil, de sunet, de constructive, semantice: aliteratia, repetitii, parallelism sintactic,personificari, epitete. Insistenta asupra epitetului “de plumb” are multiple sugestii, insistand asupra existentei anoste, lipsita de transcendenta sau de posibilitatea inaltarii.
Nivel stylistic:se remarca prezenta simbolului central “plumb”, asociat metaforelor-“flori de plumb”, “coronae de plumb” –si expresivitatea epitetului foarme intors amorul mu de plumb”
Mircea scarlet considera termenul “bacovianism”cel mai potrivit pentru circumscrierea universului profund original, creat de autor.

Concluzie: Poezia care dă titlul primului volum al lui Bacovia defineşte un spirit modern, releva caracterul inadaptabil prin excelenţă, prizonier al crizei de identitate, perceputa ca un vid interior. Lirica lui poate fi catalogata ca fiind monocroma redusa la o singura tema-moartea
In opinia mea, autorul a reusit sa redea conditia omului modern prin utilizarea tehnicilor simboliste, a reusit proiectare singuratatii fiintei umane pe un fundal cosmic. Nelinistea pe care o astfel de poezie o poate concepe se afla dincolo de cuvinte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu