Testament
In perioada interbelica, in poezia romaneasca au existat
doua curente: modernismul (Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Ion Barbu) si
traditionalismul (Vasile Voiculescu, Ion Pillat).
Modernismul are la baza „Teoria Sincronismului”, lansata
de Eugen Lovinescu, si porneste de la necesitatea aducerii poeziei romanesti la
nivelul celei europene. Acest curent aduce o serie de inovatii precum aria
tematica filosofica (conditia umana, creatia, trecerea timpului, cunoasterea), ambiguitatea limbajului, prezenta
metaforei-cheie, iar versificatia traditionala este abandonata in favoarea 2ingambamentului,
versului alb sau versului liber, organizare astrofica si masura variabila.
Tudor arghezi este revocat atat de modernisti cat si de
traditionalisti,considerat creatorul
limbajului poetic modern, Dupa Eminescu, el realizeaza cel mai
pregnant detasarea de
expresia prozaica. El se
dezvaluie ca o entitate
pluristratificata de poet, copil, calugar, mestesugar. Universul poetic
arghezian cuprinde tot ceea ce framanta dintotdeauna conditia umana Arghezi
este o personalitate
proteica, un creator proteic, adica nestatornic, schimbator. El se
schimba mereu, cu fiecare volum care-i apare, ramanand identic doar cu sine
insusi. Arghezi şi-a conceput opera ca pe un ansamblu plurivalent, al cărei principiu ordonator
este cel al contradicţiei.
Cel dintâi volum de poezii al lui Tudor Arghezi, Cuvinte potrivite (1927), se deschide cu
poeziaTestament.
Opţiunea autorului pentru plasarea acestei creaţii în fruntea celui dintâi
volum al său, denotă caracterul
ei programatic, vizibil în fiecare secvenţă a textului, avand rolul unui
manifest realizat
prin mijloace artistice
Curent:ca formula estetica, poezia
este subsumabila
modernismului prin spcie, arspoetica fiind cultivate de modernisti. De
asemenea, poezia se subscrie modernismului prin faptul ca tratează şi problema
limbajului, a transfigurării
socialului în estetic (estetica urâtului), a raportului dintre
inspiraţie şi tehnica poetică.
Specie:ars poetica, care este un
concept operational prin care autorul isi exprima propriile convingeri despre
arta literara
Titlu: este unul exterior, simbolic.o dubla metafora. La nivel obviu, el desemnează un
act prin care se transmite o valoare urmaşilor. Traind in interiorul
unui'Univers ale carui
sfortari germinative sfarsesc in mormanele de oseminte, poetul are
constiinta ca "ora rece" va veni candva si pentru el. Suferind de
"o buba pamanteasca" asemeni heruvimului sau bolnav, creatorul vrea
sa lase o urma a trecerii sale
prin veac; de aici, "testamentul" prin care isi daruieste
opera viitoare generatiilor de urmasi. La
nivel obtuz, titlul
sugerează ideea de moştenire literară şi de crez artistic. Primele versuri îl explicitează.
Moştenirea pe care poetul o lasă urmaşilor este una spirituală – cartea.
Versurile care urmează sunt o
paradigmă a cărţii, un şir de definiţii, textul căpătând aspect aforistic. Se face
trimiterea la Biblie, la
Vechiul şi Noul Testament deoarece moştenirea pe care o lasă eul liric
urmaşilor este una spirituală. Testamentul este unul simbolic în care
„beneficiarii” sunt atât cititorii, cât şi ceilalţi poeţi care se vor inspira
din ideile transmise.
Tema:creatia literara in ipostaza
de mestesug, creatie lasata ca mostenire unui fiu spiritual.
Structura: la nivel macrotextual substanta lirica este structurata:6 strofe de intindere inegala, Cea mai importanta particularitate a structurii substantei lirice consta in faptul ca ideile poetice nu se succed, ci se reiau in diferite structuri ale textului.
Tipul de
lirism: lirism de tip subiectiv, aşa cum arată adresarea directă, prin
intermediul monologului
liric. Eul liric este prezent în text prin pronumele de persoana I
singular şi plural („eu”, „noi”) şi prin verbele la persoana I („făcui”, „am
iscat”). Ipostazele
acestuia sunt diverse: Tată vorbind cu fiul, robul adresându-se Domnului,
creator care lasă arta sa unui cititor
estetica uratului: charle baudlaire-fleure de mal. Arghezi considera ca orice aspect al realitatii, indiferent daca este grotesc sau sublim, poate constitui material poetic. Fondul principal al limbajului poetic arghezian il constituie limba poporului, folosita de strabuni in procesul muncii ogoarelor. Arghezi selecteaza in scrisul sau, din materialul lexical popular o anumita categorie de cuvinte, mai dure, cu materializari “stancoase” cum le denumeste el, care sa exprime, prin sensul lor propriu si prin duritatea fonetica, asprimea vietii inaintasilor: bunuri, adunat, razvratita, strabuni, gropi, rapi, credinta, hrisov, robi, oseminte, zdrente, durerea surda si amara, tap, fierul, zace, mania etc. Aduce in plan literar cuvinte considerate pana la el degradate, excluse de generatiile anterioare de scriitori.
Negatia
cu care incepe textul accentueaza valoarea bunului mostenit. Inca de la inceput
se poate observa ca Arghezi face din poezie o profesie de credinta. In conceptia argheziana, orice carte este forma
cea mai inalta de
oglindire a spiritualitatii unui popor. Cartea reprezinta evolutie „de
la strabunii mei pana la tine”, ea reprezinta un bun creat si in intentia de a
ramane prin urmasi.
Inca din prima
strofa este evidentiat caracterul confesiv. Adresarea directa „Cartea mea-i fiule o
treapta” marcheaza o incarcatura afectiva
deosebita si sugereaza datoria urmasilor de a continua opera infaptuita de
stramosi. Termeni precum „rapi si gropi adanci” anticipeaza estetica uratului, iar versul „suite
de batranii mei pe branci” exprima sacrificiul generatiilor anterioare. De aceea cei care vin, au
datoria morala de a pastra, respecta si innobila opera.
A doua
strofa marcheaza continuarea adresarii directe din prima strofa: O
intreaga istorie de umilinte „robilor”, poetul se va
transfigura din poezie si se va transfera catre cititorul, continuatorul, viitorul creator.
Poetul aseaza cartea la capatul
civilizatiei.Versul „De osemintele varsate-n mine” accentueaza ideea
mostenirii de la stramosi.
A
treia strofa marcheaza evolutia spirituala, progresul de la munca fizica la activitate
intelectuala. Poezia este asadar un proces de purificare a cuvintelor.„Le-am prefacut in versuri
si-n icoane” accentueaza importanta si puterea deosebita pe care o are cuvantul
in conceptia argheziana.
Cuvantul
este omnipotent, mangaie sau pedepseste.
„Am luat cenusa mortilor din vatra\ Si am facut-o
Dumnezeu de piatra” – sublinieaza valoarea deosebita o strabunilor, a istoriei,
ea reprezentand temelia generatiilor viitoare. Stramosii vegheaza asupra
urmasilor care au datoria de a continua ce au inceput ei.
Vioara reprezinta arta care aduna durerea surda si amara.
Stapanul face referire la asupritori. Durerea ascultata de stapani, iar
strabunii se razvrateau prin cuvinte.
Creatia apare ca o transfigurare a realitatii „Durerea noastra surda
si amara”, „Biciul rabdat”, „Rodul durerii de vecii intregi”. Toate devin in
poezie „cuvinte potrivite”, „versuri si icoane”, „frumuseti si preturi noi”.
Poezia este mijloc de atenuare a suferintelor de razbunare; poezia mai
este si rod al strabunilor. Estetica uratului este reflectata prin „ciorchine
de negi”.
Poezia inseamna deopotriva „Slova de foc”( poezia sub
controlul total al inspiratiei, al harului, al trairilor nemijlocite) si „Slova
faurita” ( truda, munca, versul
elaborat, cuvantul potrivit).
„Robul a scris-o, Domnul o citeste” – accentueaza supunere poetului in fata cititorului.
Ca si Octavian
Goga, Arghezi isi descopera stramosi indepartati in timp, pe care ii
reprezinta in prezent. Pentru el, acestia sunt simbolurile permanentei si
temelia oricarei creatii.
Prozodia:
este situata intre
traditie si modernitate, strofele inegale, metrica si ritm variabile, insa cu rima
imperecheata.
Figuri de stil- Arghezi
foloseste epitete
„rapi si gropi adanci”, metafore „slova
de foc”, „Dumnezeu de piatra”, enumeratie „bube, mucegaiuri si noroi”, comparatia „Stapanul
ca un tap injunghiat”, inversiune „Dulcea lui putere”,
Nivel
lexico-semantic La nivelul limbajului se constata o imbinare a termenilor arhaici
„hrisov”, „plavani”, „usure” cu termeni ce reflecta estetica uratului „rapi”,
„negi”, „gropi”, „bube” fapt ce il individualizeaza pe Arghezi si determina critica literara sa
afirme aproape in unanimitate iesirea de sub influenta lui Eminescu.
Concluzie:
Afirmandu-se la sfarsitul secolului nouasprezece si inceputul secolului
douazeci, cand aproape toti poetii scriau ca Eminescu, Tudor Arghezi a tinut sa
demostreze ca se poate scrie si invers; frumusetii imbatatoare i-a opus o “ estetica a
uratului”, maretiei celeste - bucuria modesta a existentei domestice, iar “inspiratiei”, iscusinta
artizanului.
In opinia
mea: Locul lui Argezi in lirica
romaneasca este intre
trditie si inovatie, ACEST LUCRU SE REFLECTA TOTALMENTE si in poezia
testament, in care se valorifica truda strabunilor, dar in acelasi timp se
observa originalitatea poeziei se manifesta prin limbajul ei specific, prin
registrul variat al figurilor de stil si prin proiectarea viziunii lirice
despre creatie. Poezia, insa, a repzentat pentru Arghezi miez sufletesc, o
stare, un gand, care se actualizeaza prin intermediul versurilor. Arghezi este
poetul la care o idee naste
sute altele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu