luni, 4 iulie 2016

Eseu/Comentariu tema si viziunea despre lume-Ion



Ion
in perioada interbelica, romanul romanesc a cunoscut o evolutie spectaculoasa, racordandu-se si integrandu-se valorilor universale. Aria tematica s a largit considerabil, formulele epice traditionale coexistand cu solutii artistice moderne.
Dupa aparitia romanului :”Ion” de Liviu Rebreanu, in 1920, realismul a capatat dimensiunea obiectivitatii si a deschis portile romanului romanesc modern. Eugen Lovinescu, cel care vedea in aceasta obiectivitate o treapta superioara care depasea si combatea lirismul samanatorist, care vedeau taranii imbracati in straie de sarbatoare fericiti ca muncesc in sanul naturii, il considera pe Rebreanu creator obiectiv .
Geneza: Geneza romanului
Are la baza trei experiente de viata petrecute la distanta in timp:
- o scena la care autorul a fost martor discret , un taran in straie de sarbatoare saruta pamantul ca pe o ibovnica-povestirea surorii saale, care zicea de o fata batuta de tata pentru ca a ramas insarcinata de la un taran sarac
-discutia cu ion al glanetasului, care ducea patima pamantului, de parca ar fi o fiinta vie
Nuvela Rusinea a constituit nucleul romanului, iar o prima varianta a acestuia s-a numit Zestrea.
Current:
 Ca formula estetica Romanul este realist in primul rand prin tematica sociala-tema pamantului pentru ca el determina ierarhizarea sociala a indivizilor in universal rural. Perspectiva realista presupune o intelegere a literaturii ca mimesis, in care autorul isi propune sa reflecte lumea ca intr-o oglinda, in toata complexitatea ei, creand in acelasi timp iluzia unei lumi adevarate, care respecta principiul cauzalitatii si al coerentei. Criticul Nicolae Manolescu in lucrarea “arca lui noe” incadreaza opera in categoria romanului doric, considerand ca iluzia vietii este aici mult mai importanta decat iluzia artei. Se inscrie in tiparele realismului si datorita perspectivei narative, dar si a personajelor ce intruchipeaza mai multe categorii sociale.Personajul principal este exponential pentru o anumita categorie sociala, iar structura sa psihologica este pusa sub semnul unor trasaturi dominante: tipul taranului, caracterizat printr-o inteligenta dura, egoism si cruzime, dar mai ales printr-o vointa imensa.
Romanul realist mai presupune un tip anume de personaj, purtator de cuvant al naratorului, ceea ce-i confera acestuia un grad mai mare de obiectivitate: personajul alter-ego. Acesta este Titu Herdelea, care va aparea si in alte romane (Rascoala, Gorila). In Ion, el face legatura dntre cele doua planuri si ii detemina pe membri celor doua familii sa comunice. Este un personaj tipologic, reprezentand intelectualul dilematic, care cauta raspunsuri la marile probleme ale existentei personale si sociale. Rebreanu si-a transpus propria personalitate in acest personaj, venit din ardeal in 1909.
Prin sondarea zonelor abisale ale inconstientului uman, prin interesul pentru instinctualitate, prin reprezentarile crude si brutale ale realitatii, inregistrate intr-un spirit de reporter ce urmareste sa ofere documente de viata ca pentru un studiu clinic, romanul lui Rebreanu poate fi considerat naturalist.


Specie roman-scriere epica in proza, pluriepisodica, cu acțiune complexă și de mare întindere, desfășurată pe mai multe planuri, cu personaje numeroase și intrigă complicată.
           
Titlu“Ion” desemneaza destinul individual al taranului roman in lupta pentru dobandirea pamantului. Autorul insusi marturiseste ca “desi anodin (banal), titlul mi s-a parut semnificativ”.
Tema Rebreanu creează o capodoperă în care tema foamei ancestrale de pământ a țăranului roman se dezvoltă într -o monografie a satului transilvănean de la începutul secolului al XXlea, împletită cu tema vieții și a morții, a iubirii și a căsătoriei, tema națională și cea a intelectualității.
Perspectiva narativa
Cea mai evidenta trasatura a acestui roman din punctul de vedere al modernizarii se regaseste la nivelul perspectivei narative, care este de tip auctorial. Atitudinea naratorului este una demiurgica, Naratiunea se face la persoana a treia, de catre un narator omniprezent, omiscient, exterior evenimentelor relatate. Asa cum sustine Nicolae Manolescu, acest narator adopta o pozitie de „extrateritorialitate, infatiseaza o lume care exista in afara lui si poate foarte bine fi inchipuita si in absenta lui”. Viziunea naratologica, notiune ce desemneaza raportul dintre cantitatea de informatii stiute de narator si cele stiute de personaj, este „din spate” (Tzvetan Todorov), corespunzandu-i focalizarea de tip „zero”.

    Structura la nivel macrotextual, adica per ansamblu se poate observa:
 Romanul are o structura binara,isi desfasoara liniile de fort ape 2 coordonate principale, in functie de cele doua glasuri de care asculta Ion. La randul lor, aceste doua secvente epice ample sunt subdivizate in capitole; intre cele doua miscari (intrarea in sat – iesirea din sat) se aduna substanta epica a romanului al carui protagonist este Ion al Glanetasului.
Rebreanu foloseste tehnica planurilor paralele, prin care prezinta simultan viata taranimii (Ion, Ana, Vasile Baciu, George, Florica) si viata intelectualitatii (preotul Belciug si familia Herdelea). Prin urmare, actiunea din romanul “Ion” este plasata in doua universuri sociale si psihologie distincte:lumea taraneasca si lumea intelectualilor satului. Exista doua fire epice:unul avandu-l ca protagonist pe Ion,   urmareste problemele taranilor si ale satului, iar celalat avandu-l in centru pe Titu Herdelea, urmareste viata intelectualitatii, problemele nationale, sociale si politice. Asistam astfel la o ampla desfasurare a vietii, marcata de marile ei evenimente ca:nasterea, casatoria, moartea sau de obiceiuri stravechi. De aceea cartea are si un caracter monografic.
       O caracteristica a romanului lui Rebreanu este constructia circulara sau de “corp sferoid” cum o numeste chiar autorul. Impresia de intoarcere la punctual de pornire rezulta din descrierea drumului cu care se deschide si se inchide cartea. Reluarea cu valoare simbolica a incipitului ca final marcheaza aceasta structura circulara. Drumul care serpuieste printre coline si ajunge in Pripas reprezinta calea care face trecerea de la realitate la fictiune ( in incipit ) si de la fictiune la realitate (in final). Simetria dintre cele doua elemente se realizeaza prin prezentarea acelorasi elemente de natura geografica, toponimica      ( drumul, podul de lemn, Rapele dracului, Hristosul de tinichea etc)., dar  in ordine inversa.
Timp si spatiu: Fiind un roman, acţiunea cunoaşte o mare mobilitate în timp şi spaţiu autrul a ales un timp si spatiu foarte bine cunoscut lui, familiar lui pentru ca in acea zona a screscut, a imrumutat chiar si toponimiea reala. Precizarea timpului si spatiului aduc un plus de verosimilitate si veridicitate.
Scene matriciale, adica cele mai importante
Sarutul pamantului,
subliniază relaţia personajului cu mediul în care trăieşte, este cea a horei, marcând expoziţiunea romanului. În viziunea lui Liviu Rebreanu, hora este scena pe care se etalează  realităţile  sociale  ale  colectivităţii  rurale.  La  horă  participă  tot  satul,  atât  ţăranii,  cât şi grupul  intelectualilor.  Aşezarea  lor  reflectă  stratificarea  socială,  ierarhia  satului.  Fruntaşii comunităţii,  primarul  şi  chiaburii,  constituie  un grup separat  de  ceilalţi  ţărani, discutând  despre treburile satului.
Construit  după  metoda  tipizării,  Ion  înfăţişează  întreaga  categorie  a  ţăranilor  săraci,  care, lipsiţi  de  avere,  trăiesc  în  umilinţă,  fiind  dispreţuiţi  de  cei  bogaţi.  Lumea  în  care  trăieşte  Ion  e aspră, iar el apare ca un individ în luptă cu lumea şi cu sine. Sărăcia şi orgoliul îl fac să devină o victimă a patimii pentru pământ.
Viziunea despre lume în romanul „Ion” stă sub semnul  concepţiei despre  literatură a lui Liviu  Rebreanu.  Acesta  mărturiseşte    literatura  înseamnă  pentru  el  „…creaţie  de  viaţă  şi  de oameni […] Nu frumosul, o născocire omenească, interesează în artă, ci pulsaţia vieţii.” Opera se înscrie astfel în realism, propunându-şi să redea realitatea într-un mod veridic şi critic
Nivel lexico semantic: tudor vianu observa ca vocabularul este diversificat variind in functie de nivelul social, taran sau intelectual

Concluzie:
Opera lui Rebreanu ilustreaza ceea ce Lovinescu recomanda prozatorilor moderni, respectiv trecerea de la subiectiv la obiectiv in sensul deliricizarii prozei, al renuntarii la excesele idilice din operele semanatoriste sau la nota moralizatoare a celorlalte creatii ardelenesti. Astfel, Rebreanu reuseste prin Ion sa creeze primul roman modern, chiar daca fundalul actiunii nu il constituie spatiul citadin.
Opinieuniversul romanesc creat de Rebreanu se defineşte prin amoralitate; este o lume în care „glasul pământului” acoperă obsesiv „glasul iubirii”, singurul mod de legitimare a existenţei umane fiind  posesiunea pământului. Un roman ce patrunde in zonele abisale ale psihicului uman, intr-o lume in care legile sunt dure: nu esti ceea ce esti, ci esti ceea ce ai-

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu