luni, 4 iulie 2016

Eseu/Comentariu tema si viziunea despre lume-Iona, Marin Sorescu



Iona
Piesa de debut a lui Marin Sorescu în dramaturgie, Iona va deveni prima parte a trilogiei Setea muntelui de sare, fiind urmată de Paracliserul şi Matca. Această „trilogie a nedumeririlor”, cum o numeşte însuşi autorul, a izvorât din lupta omului pentru cunoaştere, din setea sa de absolut, din căutarea nepotolită a unei ieşiri din absurdul vieţii zilnice. Titlul trilogiei ¨Setea muntelui de sare¨ este o metafora care sugereazaideea ca setea de adevar, de cunoastere si de comunicare sunt caile de care are nevoie omul pentru a iesii dinabsurdul vietii,din automatismul existentei
Într-un Extemporal despre mine, Sorescu defineşte trilogia drept o „carte de filosofie”, care nu a luat însă forma tratatului sistematic, ci pe cea a teatrului de idei, în care sensul simbolic e mai important ca reprezentarea realistă.
Current: Opera este teatru modern, cu elemente expresioniste,elemente de teatru al absurdului si modern. Elementele expresioniste regasite in “Iona” sunt vizionarismul, revolta personajului principal, aspiratia spre absolut, dedublareaeroului, dorinta de evadare din mediul ostil, dar si predominanta metaforei, iar printre elementele de teatru al absurdului se numara tema solitudinii, finalul deschis, ironia, personajul generic,limbajul demitizant, solilocviu.Prezenta unui singur personaj si indicatiile scenice care arata un decor simplu sunt elemente de teatru modern. Piesa a fost subordonată teatrului absurd, de care se apropie, e drept, Prin motivul singurătăţii, prin universul închis, concentric, prin sugestia imposibilităţii de a comunica şi a derizoriului existenţei umane, dar se indepărtează fundamental de acesta prin faptul că Iona - spre deosebire de eroii lui Becket, de pildă - are conştiinţa situaţiei absurde în care se află şi prin finalul optimist în mod paradoxal.
Specie: fiin considerat teatru modern, este un adevarat hybrid de specii dramatice. Parabola= “povestire încifrând  în planul ei figurat o învăţătură morală sau religioasă”. Drama “Iona” dă naştere, de-a lungul celor patru tablouri, la interogaţii existenţiale grave, privitoare la: viaţă, moarte, singurătate, destin; prin aceasta trăsătură, ea se încadrează în teatrul de idei, devenind un adevărat poem dramatic al neliniştii metafizice.

GENEZa În Biblie, profetul Iona este pedepsit pentru nesupunere la porunca divină, fiind închis, ca într-o carantină, trei zile şi trei nopţi în trupul unei balene. Pocăindu-se, Iona este eliberat.
De la această secvenţă biblică pleacă Marin Sorescu, redimensionând însă mitul, desacralizându-l.
În spirit existenţialist, autorul vorbeşte în tragedia sa despre omul brutalizat de existenţă, despre determinismul necruţător al circumstanţelor. Piesa lui Marin Sorescu nu este o dezvoltare a mitului ci o interpretare a acestuia intr-o opera laica despre conditia omului contemporan care se trezeste singur in lume ca intr-o situatie limita perpetua. Pornind de la metafora lui Nietzsche, “Solitudinea m-a înghiţit ca o balenă”, Iona devine simbolul strigătului tragic al individului însigurat, care face eforturi disperate pentru a-şi găsi identitatea.
Titlul cuprinde numele protagonistului, Iona, care e traduce in ebraica ca porumbel,avand conotatia libertatii. De asemenea, titlul trimite la mitul biblic al proorocului Iona, Destinul personajului dintragedie este diferit, el fiind prizonier fara scapare.Personajul principal si eponim, Iona este imaginea generica a omului modern.

TEMA
Marian Sorescu pleacă de la metafora lui Nietzsche: „Solitudinea m-a înghiţit ca o balenă”. Piesa Iona dă expresie strigătului tragic al individului însingurat care face eforturi disperate spre a-şi regăsi identitatea („Mi-am adus aminte: Iona. Eu sunt Iona”) şi spre a-şi câştiga libertatea.  opera soresciană sugerează limitele existenţiale, vorbind despre tragismul individului solitar, care încearcă să-şi găsească o identitate. Căutarea sa are o dublă semnificaţie, cele două sensuri presupunându-se reciproc: vrea să iasă din burta balenei (să-şi găsească, prin urmare, un loc al lui) şi să înţeleagă cine este, dar ieşirea presupune tocmai găsirea identităţii, şi de aceasta din urmă el nu este sigur.
Structura
Piesa este alcătuită din patru tablouri, într-o alternare de afară (I şi IV) şi de înăuntru (II şi III).
La nivel structural pot fi delimitate 2 planuri, unul anecdotic al evenimentelor si celalalt parabolic al semnificatiilor.Din perspectiva primului plan actiunea propriu-zisa nu exista. Structurata in 4 tablouri, drama se foloseste deconventii cinematografice moderne, cu scene foarte scurte decupate parca din spoturi publicita
Timp si spatiu: în mod cu totul aparte, relaţiile spaţiale se definesc prin imaginar, marea, plaja.şi burţile peştilor fiind metafore ale existenţei umane, precum şi prin spaţiul închis, psihologic al protagonistului, care îşi pune întrebări şi îşi răspunde. Relaţiile temporale reliefează,în principal, perspectiva discontinuă a timpului psihologic, cel cronologic fiind numai un procedeu artistic de amplificare a stărilor interioare ale protagonistului. Timpul este unul general valabil

Ieşirea din limite vechi (peştele I) este intrarea în limite noi (peştele II). Iona se descoperă pe sine ca ins captiv într-un labirint în care fiinţele au o dublă identitate, de vânat şi vânător, de jucărie a destinului şi de destin.
Iona moare rostind cuvinte pline de speranţă :”Răzbatem noi cumva”. Moartea sa nu înseamnă sfârşitul aventurii, ci corectarea traiectoriei demersului cunoaşterii, o deviere spre interior a acesteia.
Experienţa de cunoaştere, în Iona, consacră un elan individual care întruneşte un „consens al umanului”. În această constă exemplaritatea demersului în labirint al lui Iona. Văzând că universul este acelaşi lanţ de burţi de balene, Iona conştientizează şi limita la care a ajuns. Aici trebuie relevat tragicul, „în intâlnirea unei fiinţe conştiente finite cu propria sa finitudine percepută ca limită” (Gabriel Liiceanu).

Labirintul rutinier străbătut de Iona generează acea „deschidere spre bine” caracteristică unui „rău asumat prin înfruntarea conştienta a limitei”. 
Niste secvente definitorii pentru ilustrarea solitudinii personajului sunt pe de-o parte scena in care Iona isi pierde ecoul iar pe de alta parte scena in care protagonistu scrie un bilet cu propriul sange taindu-si o bucatade piele din padul palmei stangi. El incearaca astfel sa gaseasca salvare si trimite scrisoarea punand-o intr-obasica de peste. Faptul ca tot el gaseste biletul ii accentueaza sentimentul acut al singuratatii
Rolul indicatiilor scenice este de a ajuta la clarificarea semnificatiilor simbolice si de asemenea, de a oferi un sprijin pentru intelegerea problematicii textului. Evident, nimic din ce se intampla in scena nu trebuie interpretat in plan real, piesa fiind o parabola a cautarii spirituale a individului. Toate gesturile eroului, indicatiile de regie, decorul, totul trebuie asadar „citit” in cheie simbolica.

CONCLUZII
Iona îşi asumă revolta ca atitudine polemică faţă de un destin insumabil, îşi confruntă destinul propriu (destinul-jucărie) cu destinul leviathanic al lumii.Iona încearcă să arate umanităţii neîncrezătoare un leac tămăduitor: cunoaşterea de sine, forţa tămăduitoare a spiritului.
aparut intr-o epoca inca  plina de clisee ideologice, cu personaje schematice, avand o existenta comuna, nutrita numai din lupta pentru impunerea ideilor politice ale vremii, teatrul lui Marin Sorescu reprezinta un efort de sincronizare cu problematica dramaturgiei europene si readuce in discutie drama destinului uman, existenta absurda, mai puternic marcata la noi de conditiile oprimante ale regimului totalitar.
Opinie
Parabolă, deoarece printr-o alegorie, adică un şir de metafore, Sorescu oferă o pildă de viaţă, din care omul simplu să înveţe că totdeauna puterea, energia şi soluţia de a ieşi dintr-o situaţie-limită se află numai în sine, în propria capacitate de supravieţuire. confirmând afirmaţia lui Eugen Simion: "Când un poet scrie teatru, este aproape sigur că piesele lui sunt nişte metafore dezvoltate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu