Morometii
Marin Preda a fost un mare prozator contemporan, in opera
caruia Destinul, Istoria
si Timpul dicteaza placabil asupra existentei umane. Marin Preda va
sustine ca adevarata literatura este cea realista, ca scriitorii
trebuie sa se aplece asupra istoriei si a realitatii
cotidiene, ca o opera are valoare numai daca transmite un adevar social si
psihologic.
Credincios
crezului sau poetic, M.Preda a daruit literaturii romane romanul, cu insemnatate majora “morometii”. Drama lui
Moromete se declanseaza intr-un anumit timp istoric, cand satul patriarhal este
invadat violent si dominat de puterea banului, care-l obliga pe taran sa faca
din productia sa o marfaContinuand traditia inaugurata de Slavici, M.Preda urmareste patrunderea
relatiilor de productie
capitaliste in lumea satului.
Current:
Ca formulă estetică,
romanul lui Marin Preda se încadrează în realismul postbelic şi ilustrează, cu o mare
putere de sugestie, sfârşitul romanului doric prin „renunţarea parţială la
omniscienţă” şi naşterea unei obiectivităţi moderne în cadrul căreia
autoritatea centrală – naratorul, „decade dindrepturi” prin suprapunerea „informatorilor”. Lumea satului este
conturată într-o viziune realistă, prin sondările de tip psihologic ale vieţii
personajelor, prin prezentarea ei, din interior. . Perspectiva realista
presupune o intelegere a literaturii ca mimesis, in care autorul isi propune sa reflecte
lumea ca intr-o oglinda,
in toata complexitatea ei, creand in acelasi timp iluzia unei lumi adevarate,
care respecta principiul
cauzalitatii si al coerentei.
Specie
roman-scriere epica in proza, pluriepisodica, cu acțiune complexă și de mare
întindere, desfășurată pe mai multe planuri, cu personaje numeroase și intrigă
complicată.
Titlu:
Titlul romanului este pluralul unui substantiv propriu si subliniaza obiectul
de interes al scriitorului, intentia sa de a se oglindi existenta unei familii, de a face din
romanul sau Saga
familiei lui Ilie Moromete. Titlul Morometii asaza tema familiei in centrul
romanului
Tema: tema familiei este una dintre cele mai prolifice din literatură, ea permiţând
surprinderea unui complex proces
de interrelaţionări umane. Complexitatea pe care o presupune ilustrarea
unor astfel de relaţii impune desfăşurări epice ample. Această concepţie despre
familie este evidenţiată mai ales în romanele care evocă o lume tradiţională,
arhaică, crescută în spiritul respectului pentru valorile moştenite.
insa evolutia si criza
familiei sunt simbolice pentru transformarile din satul romanesc al vremii,
astfel ca romanul unei familii este si "un roman al deruralizarii satului"
(Nicolae Manolescu, Arca lui Noe).M.Preda, care sustinea ca "fara istorie literatura se
asfixiaza", integraza drama autoiluzionarii si a consecintelor ei in
realitatile
social-istorice.De aceea in romanul sau analiza psihologieiaduc personajului se
completeaza cu studiul
aproape balzacian al societatii romanesti.
O alta tema este criza comunicarii, absenta unei comunicari reale intre Ilie
Moromete si familia sa.Tema timpului
viclean, nerabdator, relatia dintre individ si istorie nuanteaza tema
sociala.Criticul Eugen Simion considera drept tema centrala a cartii "libertatea
morala in lupta cu fatalitatile istoriei".
Timp si spatiu: Fiind un roman, acţiunea cunoaşte o mare mobilitate în timp
şi spaţiu aduc un plus de verosimiliate,În punctul
iniţial, acţiunea e plasată cu câţiva ani înaintea celui de-al doilea război
mondial, când timpul părea foarte răbdător cu oamenii, iar viaţa se scurgea
fără conflicte mari. În spaţiul
epic al lui Marin Preda funcţia acestui timp este paradoxală, el nu va
mai avea răbdare şi va produce schimbări fulgerătoare în sânul ţărănimii,
schimbări vizând destinul
milenar al acesteia. Siliste gumesti
Un sfert din acţiunea primului volum se petrece de sâmbătă seara
până duminică noaptea, adică de la întoarcerea Moromeţilor de la câmp şi până
la fuga Polinei cu Birică.
Compozitie:
Romanul este construit dintr-un numar mare de secvente care urmaresc conflicte
si personaje din planuri diferite, dar dobandesc un sens unitar, prin circumscrierea lor in universul satului si al unei
familii pe cale sa se dezbine. Ca tehnici de compoziţie, Marin Preda utilizează
în primul volum tehnica
decupajului şi
naraţiunea lentă
Perspectiva
narativa : Naratorul este obiectiv, relatează la persoana a III-a, iar
viziunea sa se completează cu cea a naratorilor reflectori., Atitudinea
scriitorului fata de lumea pe care o propune, este ceea a creatorului demiurg,
care se proiecteaza in text ca narrator omniscient, omnipresent. Perspectiva
naratorului obiectiv se completează prin aceea a reflectorilor –Ilie Moromete,
în volumul I, şi Niculae, în al doilea volum.
Ca si Rebreanu,
M. Preda credea ca adevarata valoare a unei opere literare, care-i asigura
drumul spre universalitate, este continutul, care trebuie sa primeze asupra formei.
Cuvintele au doar o valoare functionala, fiind menite sa exprime
precis intentia autorului. Credincios acestui crez, el respinge mestesugul stilistic,
fiind preocupat doar de exprimarea exacta. Dar stilul lui nu este
lipsit de expresivitate si farmec. O prima calitate a sa
este limpezimea.
Preda se exprima clar, transparent.
Dar oralitatea stilului lui M.Preda nu rezulta din copierea
limbajului taranesc.In ciuda unor cruditati verbale, scriitorul nu este un
naturalist. Ca si Creanga si Caragiale, el stilizeaza vorbirea taraneasca
urmarind un efect artistic.
Viziunea despre lume se conturează în roman mai ales prin perspectiva personajului
Ilie Moromete asupra vieţii şi a întâmplărilor, personaj principal şi reflector
al evenimentelor prezentate
2 momente
iportante:
Cina-Nila, Achim si Paraschiv stau spre partea dinafara a
tindei. Acest lucru sugereaza detasarea acestora si anticipeaza plecarea de acasa. Catrina
este statornica; sta alaturi de ai ei. Aceste doua ipostaze evidentieaza ruptura din
familie.Moromete sta deasupra tuturor, este capul familiei. Este aratata astfel
pozitia lui superioara, privilegiata si tot astfel se pune in evidenta
incercarea acestuia de a fi impartial.Cina
arata relatiile dintre membri familiei si ierarhia din cadrul ei. Sunt surprinse mentalitati precum aceea
ca femeia se ocupa de treburile casei, ii serveste pe toti si nu are nimic de
spus. Cina anunta si contureaza principalele conflicte. Masa rotunda si mult prea
mica la care familia cineaza nu ajuta in niciun fel la sporirea unitatii familiei
PLATA FONCIRIIEpisodul se desfasoara prin acumulare de gesturi,
miscari, taceri ca intr-o piesa de teatru. Toate acestea alcatuiesc un scenariu
de un profund efect comic.
Tehnica folosita este cea a amanarii (Moromete amana sa plateasca, amana sa
accepte schimbarea).Dupa ce-i ofera lui Jupuitu 1000 lei acesta se bucura si
afirma ca l-a pacalit. Secventa reflecta filozofia de viata a lui Moromete care isi prelungeste iluzia ca poate trai ocolit de evenimente
Concluzie:
Romanul "Morometii", veritabila saga a unei familii de tarani din
spatiul rural interbelic, fixeaza
in eternitate o realitate pierduta, aceea a satului romanesc traditional
pe cale de disparitie, a ultimilor tarani arhaici, autentici, care se pierd treptat in negura devoratoare a timpului
si a unei istorii
necrutatoare. “Romancierul face o jumatate de pas indarat, dar proza
devine mai complexa = diminuarea omniscientei nu ne permite sa aflam lucruri
decat treptat.”nicolae manolescu.
In opinia
mea, romanul morometii, me arata clar ca orice tipar existential, forjat de timp si
obiceiuri poate fi naruit, inclusive viata taranimii, atat de specifica
romaniei, s-a schimbat radical.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu