Ion creanga a ramas intiparit in literatura romana ca
unul dintre prozatorii notorii, se manifesta nu doar ca un confrate genial al povestilor
populare, ci si ca un scriitor cult ce a observat atent realitatile
lumii sale.Reprezentativ pentru spiritualitatea ancestrala romaneasca, alaturi de contemporanii
sai, M.Eminescu, IL Caragiale si I.Slavici, defineste perioada marilor clasici.
Operele sale capitale sunt scrierile memorealistice "amintiri din
copilarie" la care se adauga basmul cult ce proiecteaza in fabulos lumea taraneasca intr-o
maniera originala de exprimare.
Danila prepeleac este un basm cult,aparut la 1 martie 1876 in revista “convorbiri literare”.
Danila prepeleac este un basm cult,aparut la 1 martie 1876 in revista “convorbiri literare”.
Specie
basmul este o specie narativa pluriepisodica,deliberat fantastica, implicand fabulosul, cu numeroase personaje
purtatoare a unor valori simbolice, itruchipand binele si raul in diverse
ipostazea..Pornind de la basmul folcloric, caracterizat de stereotipie, autorul reactualizeaza teme de
circulatie universala, dar le organizeaza conform propriei viziuni.Forma
culta a speciei literare consta in reorganizarea elementelor populare sau completarea lor de catre
un prozator cunoscut si consacrat, care imprima textului stilul personal de
relatare.Tema generica este lupta intre bine si rau. Personajele indeplinesc,
prin raport la protagonist, o serie de functii:antagonist,ajutoare, donatori,
unele avand puteri supranaturale. Criticul literar G Calinescu defineste basmul ca oglindire a
vietii reale in moduri fabuloase.
Autorul pastreaza tiparul narativ inovand la nivel fonetic, se pot observa
asemenea elemente recognoscibile precum cifrele magice (3,7 si multipli
acestora), obiectele magice, simboluri, clisee compozitionale iar fantasticul
este antropomorfizat.
Bsmul Danila Prepeleac a aparut in revista “convorbiri
literare”, la un an dup ace creanga s-a alipit Junimii.
Titlu: Danila
prepeleac este personajul eponim, analizarea simbolico-semantica a celor doua
nume implica valente metaforice si parabolice, incifrate in discursul epic al
basmului. Substantivul propriu “Danila” este un augmentativ al numelui “Dan”,
care are semnificatia de “cel daruit de Dumnezeu”. Se face o trimitere la
implicarea predestinarii in evolutia personajului, drumul cunoasterii fiind
asociat acestuia, Cognomenul “Prepeleac” ilustreaza nivelul sau in stratificarea
sociala.el ilustreaza parabola transcedentarii imanentei prin traversarea
drumului de la necunoastere la cunoastere. Astfel, numele personajului si,
implicit, titlul operei definesc metafora existentei, vazuta ca ritual de spiritualizare a
materiei prin parcurgerea unui drum initiatic spre gnoseologie (Teorie filozofică asupra capacității omului de a cunoaște
realitatea și de a ajunge la adevăr; teoria cunoașterii)
tema: basmului este calatoria vazuta ca ritual de initiere pe parcursul confruntarii cu un antagonist, soldat cu metamorfozarea prostiei in istetime,de aici rezulta caracterul de buildungsroman. Tema confera o structura antitetica, bazata intotdeauna pe lupta dintre bine si rau, pentru a sustine ordinea valorica a binelui, ceea ce impune de fapt o ordine etica.
tema: basmului este calatoria vazuta ca ritual de initiere pe parcursul confruntarii cu un antagonist, soldat cu metamorfozarea prostiei in istetime,de aici rezulta caracterul de buildungsroman. Tema confera o structura antitetica, bazata intotdeauna pe lupta dintre bine si rau, pentru a sustine ordinea valorica a binelui, ceea ce impune de fapt o ordine etica.
Timp si
spatiu Formula tipica a basmului specifica
inceputului, “a fost odata ca niciodata”, este inlocuita de una particulara “era odata”, sintagma in
care imperfectul verbului fiintarii “erau” sugereaza idéa de iterativitate
(frecventa). Facand apel la un timp verbal al nararii, care devine echivalentul
transpunerii in “illo
tempore” si corelandu-l cu adverbul de timp “odata” si cu indicele localizarii actiunii
“intr-un sat”, instantele narative sunt plasate intr-un vag existential prin
perspectiva planului auctorial (al autorului).
Structura:Structura specifica basmului, lupta dintre bine si rau, este redata intr-o
simbolizare a acestor concepte estetice in planul devenirii personajului:
mintosenia invinge prostia. Basmul este constituit ca o parabola a devenirii umane
prin demonstrarea evolutiei personajului.
Actiunea se desfasoara
linear, episoadele fiind legate prin inlantuire. Simetria incipit-final se creaza
prin clisee compozitionale
(formule tipice), conventii ce marcheaza intrarea si iesirea din fabulos.
Perspectiva narativa Intamplarile
sunt relatate din perspectiva unui narator omniscient, uneori subiectiv care
intervine adesea prin comentarii, diminutive cu valori augmentative si paremiologisme (proverb si
zicatori). Naratiunea la pers III alterneaza cu dialogul ce dramatizeaza
actiunea si impune un ritm rapid, estompand epicul. Oralitatea stilului consta si dintr-o
anume dispunere in fraza a cuvintelor, dupa o logica a zicerii si nu a scrierii, ceea ce creeaza
o atmosfera de intimitate intre narator si narataor, dar si utilizarea
onomatopeelor
In expozitiune sunt prezentate personajele prin
tehnica elementului semnificativ si al detaliului, prin asociere cu conceptele morale de “bine” si de
“rau”, specifice basmului. Fratele “cel mai mare era harnic , grijuliv
si chiabur, pentru ca unde punea el mana, punea si Dumnezeu mila, dar n-avea
copii”, iar cel mic era “lenes, nechitit la minte, si nechibzuit la trebi
s-apoi mai avea si o multime de copii”. Se creeaza un cadru al fortelor antinomice declansatoare
ale intrigii oricarui subiect. Aceasta este marcata de o premisa
a binelui, sfatul fratelui mare dat lui Danila de a-si schimba conditia, care
va constitui determinismul evolutiei personajului. Astfel, Danila, posesor a
doi boi, mostenire de la familia sa, “o pereche de boi dalbi (…) buni de iesit
cu dansii in lume si de facut treaba”, porneste la targ, dupa indemnul fratelui
sau mai mare pentru a-i vinde ca sa isi cumpere altii mai mici si un car.
Drumul cunoasterii parcurs
de Danila are trei etape: etapa cunoasterii senzoriale sau
empirice, redata prin motivul trocurilor dezavantajoase in care Danila din
personajul comic devine victima, etapa cunoasterii intuitive,
soldata cu deschiderea ochiului intuitiei marcata de constatarea: “cand e minte nu-I ce vinde, cand e branza nu-I
barbanta”, care devine esenta experientei sale de o viata si
etapa cunoasterii gnoseologice asociata cu motivul probelor
initiatice, transpuse intr-o evolutie labirintica declansata de
ispita de a pactiza cu diavolul.
In ultima etapa, se
utilizeaza duplicitarea 3, cifra 6 care imbraca incarcatura simbolica malefica.
viziunea:Particularitatea
viziunii autorului in acest basm consta in relativizarea perspectivei asupra notiunii de bine si de
rau, simbolizate prin doua personaje care se situeaza mai mult in sfera
realista decat in lumea fantastica. Ca si in viata reala, pare a spune
naratorul, devenit complice al cititorului, limitele dintre cele doua notiuni antitetice se sterg
adesea, provocandu-l pe
omul obisnuit sa descopere complexitatea unei existente in care el insusi e un
erou. Creanga nu cenzureaza comportamentul
eroilor sai, s nici nu pedepseste, ci doar se amuza moralizand subtil. Din
opereele lui Creanga se desprinde o intelepciune taraneasca asupra lumii, pe
care o priveste on 2 forme:moral si ironic si din 2 perspective:real-fantastic
2 episoade relevante:
Erou schimba boii pe car,
carul pe capra, capra pe gâsca si aceasta pe o punga goala. Dupa fiecare schimb
dezavantajos, el nu se întoarce acasa, ci îsi continua drumul la târg, pentru a
ilustra parca deplin acea
logica anapoda care sta la baza trocului. Desi îi dovedeste prostia,
scriitorul priveste cu îngaduinta faptele personajului sau.
Voind sa construiasca o
manastire, eroul îsi atrage împotrivirea dracilor care îl mituiesc sa renunte
la aceasta idee, apoi îl supun unor probe în urma carora el îsi dovedeste
istetimea: fuga în jurul iazului, alergarea, trânta, chiuitul, aruncarea
buzduganului, blestemul. Danila reuseste sa-i pacaleasca pe draci, câstigând
banii. În acesta a doua parte, Creanga îsi reabiliteaza eroul: el pare un prost
printre oameni, dar se dovedeste istet printre fiintele fabuloase malefice.
Concluzie: se poate observa modul in care Creanga ridica
la grad de “fabulos” lumea reala, trecuta prin “oglindirea” spiritului sau
creator. Exponent al poporului sau, Creanga intelege “sa sintetizeze, fara a
altera ceea ce I s-a parut intru totul esential si autentic in traditia
creatoare orala, Fara exceptie, toate operele sale capata contururi ale
toposului social-taranesc, humulestean, etnic si accente nationale pregnante.
In
opinia mea, Creanga pare un autor usor de discifrat din cauza tiparului
popular, se observă o muncă temeinică asupra textului are o construcţie estetică, prea puţin
accentuată la creatorul popular prezentand initierea eroului ca niste trepte in
cadrul ritualului initierii. Prostul are noroc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu